UGE 38: BAMSEHOSPITALET, PJECE FOR SVS & SHOPPING

MINE TIPS OG TRICKS TIL STUDIET

outfit-3082Jeg fik en kommentar i sidste uge, hvor en sød læser havde et ønske om, at høre lidt mere om mit studie. Men ikke kun mit studie – men også noget om læseteknikker, notatteknikker og om hvordan jeg strukturer min læsning.

Det kan være noget af en jungle – især hvis man lige er startet på nyt studie. Det tog mig ca 1/2 år (måske mere) før jeg fandt ud af hvad der fungerede for mig. Følgende skal forståes som inspiration til jeres studie, læsning og om hvordan I kan strukturer jeres hverdag. Det her fungerer for mig, men sig gerne til hvis I har andre tips og tricks. Der kan sagtens være smartere metoder. Håber det er noget som kan bruges, og hvis I har andre spørgsmål eller forslag til indlæg – så sig gerne til.

Omkring mit studie: 

Først vil jeg lige lave en kort og basal briefing om min uddannelse. Jeg læser til sygeplejerske i Esbjerg, og jeg går nu på 5. semester. Det vil sige, at jeg nu har læst i 2 år, og jeg er derfor færdig om ca 1 1/2 år (for at være præcis – januar 2019). De sidste 2 år har vi kørt på modulordning, dsv 9 eller 10 uger i skole eller praktik – og så en eksamen. Her fra september 2017 er vi kommet over i semesterordning, så nu er det 1/2 år skole eller praktik – og så eksamen.

Indtil februar 2018 er jeg i skole, og jeg er faktisk nu igang med mit sidste “rigtige” skoleforløb. Jeg skrev også lidt om det her. Det meste af vores undervisning foregår med hold undervisning, hvilket vil sige, at vi er 2 klasser som bliver slået sammen. Forlæsninger har vi ikke meget af (næsten intet), og derfor kan det godt være lidt anderledes for jer – i forhold til notatteknikker, læsning osv. hvis I fx går på universitetet.

Notatteknikker:

På mit studie bliver vi undervist ud fra powerpoint. Vores lærer ligger dem tit op inden undervisning, og jeg skriver faktisk notater ud fra dem. Jeg har de sidste år fundet ud af, at lærerne kun underviser i det som er vigtigt, og det som vi faktisk skal bruge til noget. Ikke fordi det som står i bøgerne er overflødig, men simpelthen fordi der er så meget, at man bliver nødt til at sortere lidt i al den information.

Hvis vores underviser har fået lagt dagens powerpoint op, så kopiere jeg faktisk alle hendes notater ind i et worddokument. Derefter læser jeg pensum, og overstreger det som jeg synes er vigtigst. Når jeg så skriver mine notater, så gør jeg det ud fra det som vi skal have undervisning i. Jeg skriver til hendes notater mens jeg læser og overstreger, og hvis der er noget som ikke er uddybbende nok, så får jeg det skrevet ind. Der kan også være emner som jeg synes er vigtige, men som hun ikke har nævnt – og så skriver jeg selvfølgelig notater til det.

I starten skrev jeg mange unødvendige notater, og på denne måde får jeg kun skrevet om det vigtigeste for undervisningen og for selve min uddannelse. Hvis powerpointet så ikke er kommet op, så læser jeg i vores semesterbeskrivelse hvad der bliver lagt fokus på i den time, og jeg forsøger derefter at danne mig et overblik over hvad jeg hvertfald skal skrive notater til. Du kan drukne i notater, så det er ikke altid den bedste idé at skrive hele bogen af.

Derudover at stikord og små sætninger den bedste måde at skrive notater for mig. Hvis jeg så har oplevet noget i praksis som kan kobles på teorien, så kan jeg godt finde på at skrive det med i mine notater. På min uddannelse handler det meget om at kunne se sammenhængen mellem teori og praksis.

Læseteknikker:

Som hovedregel sørger jeg for at læse alt pensum, og overstreger det vigtigeste. Derudover er en blyant til at skrive stikord i bogen heller ikke en dårlig idé. Nogle gange kan det sætte tankerne igang, og du kan skrive små noter til kobling af noget af det, som du før har læst om.

Hvis der er så meget på pensumlisten, at jeg simpelthen ikke kan nå at læse det hele, så kigger jeg alt litteratur igennem, og “vælger” hvad jeg synes, at jeg skal læse. På vores studie kan vi sagtens have opgivet 2 forskelligt litteratur som siger nogenlundende det samme – og jeg vælger derfor kun at læse den ene. Jeg skimmer dog altid overskriften på den anden, for at sikre mig, at jeg har fået fat i det mest overordnede.
Nogle gange kommer jeg også hjem fra undervisning og er nødt til at læse igen, eller bare læse det jeg ikke nåede til undervisnings-gangen.

Der er også en del som læser når de har haft den pågældende undervisning, men det fungerer ikke for mig. Jeg kan godt lide at have et overblik over hvad vi skal have om på dagen, men det er jo meget individuelt.

Hvordan strukturer jeg min læsning:

Jeg læser som regel max 2-3 dage frem, for ellers glemmer jeg det inden min undervisning. Når man har så meget ved siden af sit studie, så skal man også give sig selv plads til andet end det, ellers går man død i det. Jeg sørger altid for at læse når jeg kommer frem fra skole, så jeg har de fleste af mine aftner til min træning, bloggen, veninder, K eller bare det at kunne se noget af en serie.

Jeg følger nøje den opgivet litteratur i semesterbeskrivelsen, for det fungere bedst for mig. Når jeg så har læst pensum, så sætter jeg et kryds undervejs. Vi har næsten altid kun 1 fag i løbet af en dag, så derfor er det også nemmere ikke er rode det sammen.

Det bedste råd jeg nok kan give er at lave lister, og at man skal planlægge sin uge. En gang i ugen sætter jeg mig ned og får et overblik over den kommende uge. Jeg kigger på mine private planer, min læsning og mit arbejde. Jeg skriver i min kalender hvornår jeg skal læse hvad, så jeg har en deadline som jeg skal overholde. Dette giver mig ro, og jeg har det derfor meget bedre når der er tid til at slappe af. For jeg har nemlig allerede planlagt min læsning og mit studie – så jeg når det hele. Uden dårlig samvittighed.

 Alt det jeg ville ønske jeg havde vidst om studiet, da jeg i sin tid begyndte:

hmm. Den er faktisk svær.

Jeg ville ønske, at jeg kendte til bedre notatteknikker. Jeg var nemlig en af dem som druknede i notater det første halve år. Jeg var så dybt fokuseret på at skrive, at jeg faktisk glemte at “læse” stoffet. Det gjorde så, at jeg tit læste det 2 gange.

Jeg ville ønske, at jeg vidste hvad var vigtigst at læse, og hvad der var knap så vigtigt. Jeg læste alt, og jeg kørte mig selv ned på læsning nogle dage. Det gjorde mig så træt, og motivationen kunne nogengange være svær at finde.

Jeg ville også ønske, at jeg vidste hvor meget man selv kan bestemme. Det er så forskelligt hvordan man bedst læser, hvordan man bedst skriver notater og hvordan man bedst modtager undervising. Jeg brugte sindsygt meget tid på at høre hvad andre havde at sige, og jeg fik dårlig samvittighed hvis jeg havde glemt (eller ikke havde orket) at læse kapitel 4. Man skal også give sig selv en chance, og nogle gange er undervisning den bedste måde at lære på – uden nogen former for læsning.

facebookinstagramsnap følg chat

   

4 kommentarer

  • Johanne H.

    Helt vildt fedt indlæg til os nye studerende! Jeg har selv læst på en tidligere uddannelse og fandt aldrig helt min metode for det. Jeg må afprøve dine tips.
    PS god blog 😌😌

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Camilla Overby

      Det er jeg glad for at høre, og jeg håber selvfølgelig at du finder den metode som passer dig 🙂

      Jeg er glad for, at du læser med! Tak <3

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Simone

    TAK, bare TAK! Jeg har simpelthen ventet så ihærdigt på dette indlæg og det var præcis som jeg havde turde håbe på. Tak, for dine gode råd og specielt det råd om at planlægge, det vil jeg forsøge mig på. Tusinde tak og SÅ fantastisk flot arbejde! 👏🏼👏🏼

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Camilla Overby

      Tusinde tak søde Simone. Det er jeg glad for at høre. Det varmer! 🙂

      Det er hvertfald en god teknik for mig, og det gør mig ikke så stresset i løbet af ugen. Det er helt vildt så meget den rigtige planlægning kan give på overskuddet 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

UGE 38: BAMSEHOSPITALET, PJECE FOR SVS & SHOPPING